Thursday 10 July 2014

Pengalaman & Rawatan Selepas Keguguran


Assalamualaikum

Hai guyz... today saya nak bercerita pengalaman saya yang penah keguguran anak pertama last year (2013)

Saya berkahwin 18 August 2013 dan memang cita-cita nak cepat dapat anak. Maklum lah kahwin pon x brape nak muda kan? Dah 26 tahun so buat apa nak rancang-rancang. Hehe

Sebelum kahwin memang saya amalkan Shaklee untuk kecantikan kulit dan penjagaan dalaman badan. Salah satu produk dalam Set Kulit Shaklee is B Complex which is untuk kesuburan juga

B Complex ~ Merupakan vitamin B yang lengkap di pasaran yang membantu memberi tenaga segera, merangsang pertumbuhan otak kanak-kanak, meredakan stress, kesihatan mata dan kulit serta kandungan asid folic membantu dalam kesuburan serta kehamilan wanita


Saya ada terbaca beberapa artikel di blog Dr. Zubaidi dan blog kesihatan lain, nak cepat dapat anak make sure ambil Asid Folic 3- 6 bulan sebelum berkahwin. So saya amalkan secara konsisten. Bukan sebab pikir nak anak je tapi untuk kesihatan keseluruhan sebenarnya

Disahkan Hamil

Sebulan selepas berkahwin period saya lambat 4 hari, biasa period jenis on time so time tuh memang teruja. Check upt negatif pulak, kecewa sikit la. Lepas seminggu tak jugak period last-last check upt lagi Alhamdulillah positif!

Kondisi Janin Lemah

Siapa tak teruja kan? Tapi sayang saya tak gali ilmu dan petua untuk menjaga kehamilan. Memang saya amalkan Set Kehamilan Shaklee, just ambil B Complex sahaja tapi ilmu penjagaan memang zero. Saya makan je apa nak makan then lasak. Hari pertama doktar sahkan saya hamil 5 minggu hari tersebut juga doktar sahkan kandungan saya lemah. Ada beberapa tompokan coklat pada panties. Saya disyorkan ambil Asid Folic secara konsisten untuk menguatkan rahim dan jaga pergerakan serta pemakanan

Keguguran 6 Minggu

Selepas 5 hari saya rasakan keadaan sedikit teruk. Selalu sakit di bahagian ari-ari dan tompokan coklat semakin gelap. Satu subuh selepas bangun dari tidur terkeluar cecair merah dan ketulan pada panties. Subhanallah tuhan je yang tau perasaan saya ketika itu. Risau dan sedih. Saya fikirkan apa jadi pada kandungan?

Saya dan suami bergegas ke Hospital Razif untuk mengetahui keadaan anak kami. Doktar sahkan ianya sangat lemah dan 50-50. Saya menangis semahunya dan salahkan diri kerana tidak menjaga sebaik-baiknya pemberian Allah. Malam tersebut janin kami keluar sepenuhnya. Saya masih ingat janin itu, seketul darah beku yang diselaputi karung. Allah sahaja yang tahu betapa remuknya hati kami suami isteri

Amalkan Set Kehamilan Shaklee

Seminggu saya dalam keadaan murung dan cuba terima kenyataan. Suami dan rakan-rakan rapat merupakan pendorong saya. Saya bangkit dari rasa kecewa dan berazam untuk hamil lagi. Doktar sarankan berehat untuk 3- 6 bulan

Dalam tempoh berehat itu lah saya carik maklumat tentang penjagaan selepas gugur. Dari blog Doktar Zubaidi dia syorkan amalkan vitamin tambahan untuk menyembuhkan dan menguatkan rahim. Vitamin yang disarankan adalah Asid Folic, Vitamin C dan Multivitamin

Saya dapati Shaklee ada kesemua vitamin tersebut. Dah memang saya pengguna tegar Shaklee kan so saya tekad nak amalkan secara konsisten. Saya add on Enerizing Soy Protein (ESP) dan Collagen Powder



Jom saya ringkaskan kebaikan setiap vitamin di atas

B Complex (Asid Folic) : Menguatkan rahim dan mempercepatkan proses penyembuhan luka. Ia juga penting dalam menghasilkan DNA baru atau menggantikan DNA yang telah rosak selepas keguguran

Vitamin C : Sumber kolagen yang tidak dapat dihasilkan oleh badan dan disyorkan diambil oleh mereka yang baru mengalami keguguran

Multivitamin : Vita Lea Shaklee merupakan sumber multivitamin yang mengandungi 28 jenis vitamin dan mineral. Membantu tubuh berfungsi dengan lebih baik serta sumber tenaga

Zinc Complex : Mempercepatkan penyembuhan luka dalaman dan luaran, so no need pati minyak ikan haruan. Ehe! 

ESP : Sumber protein di mana membantu menukarkan sel- sel badan yang telah rosak kepada sel-sel yang baru. Jadi proses penyembuhan rahim juga cepat berlaku

Hamil Semula

Selepas sebulan saya keguguran period tak juga muncul-muncul. Dalam hati tertanya normal ke period tak regular lepas gugur atau saya hamil lagi? Tapi saya memang tak harapkan apa-apa just take care dan tak buat kerja lasak

Awal bulan 11 iaitu 6 minggu selepas keguguran dan period tak muncul saya tekad buat ujian upt. Ya Allah bahagia rasa... saya hamil lagi! Kiranya sebulan selepas gugur dan tak sempat period saya hamil. Dalam hati dah terdetik 'ni mesti doktar bising sebab tak rehat 3 bulan' Hehehe

Actually tak rancang pon nak hamil terlalu cepat. Mungkin dah memang tertulis ini rezeki saya dan ikhtiar saya menggunakan Shaklee untuk sembuhkan luka di bahagian rahim




Alhamdulillah dengan izin Allah dan ikhtiar saya bersama Shaklee akhirnya impian nak jadi Ibu buat kali kedua tercapai. Dalam masa yang singkat pulak tuh. Rezeki jangan di tolak!

Nanti saya share ok entry mengenai kehamilan dan produk Shaklee yang saya gunakan sepanjang kehamilan. Now saya sedang menghitung hari untuk bergelar Ibu. Dah 37 minggu 5 hari. Doakan saya ye kawan-kawan...

Boleh rujuk blog Dr. Zubaidi di http://drzubaidi.com/blog/


PERHATIAN: Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos,merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit

Pertanyaan, konsultasi dan pesanan produk boleh hubungi saya:

Susanti Suhaimi

♥ SMS/WhatsApp: 013-8471769
♥ Emel : putri_jebat@yahoo.com

0 comments:

Post a Comment